Ny utförare – trots brister i underlaget

På senaste kommunstyrelsemötet var ett av ärendena en ansökan från ett hemtjänstföretag som ville bli hemtjänstutförare i Nordanstig.

Vänsterpartiet yrkade avslag med hänvisning till att det inte fanns något i underlaget som visade hur företaget skulle uppfylla delar av de krav som kommunen ställer på hemtjänstutförarna. Framförallt hade man inte visat hur personalens villkor skulle tillfredsställas.

Kommunen ställer ett stort antal krav på hemtjänstutförarna, bland annat att de ska ha kollektivavtalsliknande villkor för personalen (man får enligt lag inte ställa krav på kollektivavtal).

– Eftersom företaget inte har kollektivavtal så borde kommunen ha undersökt hur företaget skulle uppfylla det kravet, men inget sådant fanns med i underlaget, menade Petra Modée som tjänstgjorde på mötet.

I ansökningsprocessen hade företagaren blivit intervjuad av kommunen och där ställde Vänsterpartiet sig också frågande till varför inte facket fått vara med vid intervjun. Då hade kanske vi fått svar på några av de frågorna som vi har.

– Tyvärr fick vi inte något svar från kommunalrådet eller från ansvarig ordförande för omsorgsutskottet, vilket vi beklagar. Det är tydligt att varken socialdemokraterna eller centerpartiet verkar bry sig om personalens villkor. Det viktigaste verkar vara att omsorgen är billig, säger Petra Modée.

Ett steg i rätt riktning är dock att majoriteten nu anser att om kommunen ska lägga ner sin egen hemtjänst så ska det vara ett politiskt beslut. Det tackar vi för. För oss har det varit en självklarhet att den ordningen ska gälla.

Vänsterpartiet menar att kommunens användning av LOV inom hemtjänsten inte gynnar vare sig brukare eller personal. Meningen med LOV är att ge brukarna valfrihet, men den valfriheten saknas i praktiken i Nordanstig då kommunen så tydligt avsäger sig ansvaret för att bedriva hemtjänst om där finns någon privat utförare. Under de senaste 3 åren har brukarna tvingats byta hemtjänstutförare vid otaliga tillfällen, detta då kommunen så tydligt använder LOV för att minska sina egna kostnader för hemtjänsten. Istället vill kommunen att privata utförare ska utföra tjänsterna till lägre kostnader än vad kommunen har.

Resultatet har blivit en hemtjänst där de privata utförarna har gjort sig av med de mest erfarna medarbetarna och som även är de som har högst lön.

Vänsterpartiet menar att det är otydligt hur kommunen säkerställt personalens medverkan i företagets kvalitetsarbete.

Vänsterpartiet är oroliga för att kommunen även vad gäller den här utföraren ska brista i sitt uppföljnings- och utvärderingsansvar vad gäller samtal med personal.

Vänsterpartiet menar att det är viktigt att vi får till en fungerande äldreomsorg där brukarna kan känna trygghet och personalen har bra villkor. Därför bör hemtjänsten återkommunaliseras!