Vi kräver fördjupad uppföljning

Under hela hösten och vintern har det framförts klagomål på sociala medier på hur hemtjänsten fungerar i Nordanstig. Nu kräver Vänsterpartiet en rejäl uppföljning.

Vi har redan berättat att det inte finns någon valfrihet för brukarna i Bergsjö och Gnarp. De blir automatiskt placerade hos det stora hemtjänstföretaget och det gillar inte brukarna.

Nu har även personalen lyft problem på företaget och under förra veckan hade Vänsterpartiet ett möte med ett antal anställda och f.d. anställda. Där kunde de berätta om en osund företagskultur och otaliga möjliga brott mot både lagar och det avtal som företaget skrivit med kommunen.

Där finns en osund företagskultur.

Enligt kommunens avtal (och även enligt lag) har t.ex. personal i företag som sysslar med offentlig vård eller omsorg automatiskt meddelarfrihet. Ändå verkar det som att de anställda fått skriva på ett sekretessavtal där de förbinder sig att inte prata illa om företaget.

Alla som jobbar inom vård och omsorg får skriva på sekretessavtal, men då handlar det om sekretess gentemot brukare och patienter – inte arbetsgivaren.

Företaget verkar också ha sagt upp många av de undersköterskor som följde med när de övertog verksamheten efter Corab som slutade. Resultatet är att de idag har väldigt få undersköterskor anställda. Ändå framgår det av kommunens förfrågningsunderlag att målsättningen ska vara att ALL omsorgspersonal har lägst undersköterskeutbildning(!). Hur tänker de sig uppfylla den målsättningen?

Kommunen har inte följt upp alla de krav som ställs på företagen utan litar på företagsledningarna.

Den personal som vi pratade med kunde berätta historier där det hänt avvikelser (mindre allvarligt) och incidenter (allvarligt), men att företagsledningen inte uppskattade att det anmäldes. Detta trots att det ska göras enligt både lag och instruktioner.

Man kan också fundera över hur delegeringen av t.ex. utdelning av medicin kan fungera när så få av personalen har utbildning inom området.

Om delegeringen inte fungerar
så kan det vara livsfarligt.

Allt det här – och en hel del annat – ska kommunen följa upp för att se att det fungerar. Vi menar att den uppföljning som kommunen gör idag inte är tillräcklig. När det kom signaler på sociala medier så borde den politiska ledningen tagit initiativ till en utökad uppföljning för att undersöka om uppgifterna stämmer eller ej.

Det har man inte gjort. Istället har den politiska ledningen valt att lita på företaget och de rapporter som man får från förvaltningen om att allt står rätt till. Man har också valt att helt bortse från alla klagomål vad gäller företagets personalpolitik, med hänvisning till att kommunen inte har personalansvar för företagens anställda.

Vi menar att det är fel. I avtalet finns skrivningar om att det ska finnas kollektivavtal (det finns) och att personalen har meddelarfrihet. Hur det fungerar måste naturligtvis Nordanstigs kommun följa upp. Dessutom har kommunen krav på utbildningsnivå och ansvar för att arbetet fungerar (t.ex. delegationerna). Då räcker det inte med att ha ett dialogsamtal med företagsledningen. Särskilt inte när vi kan visa att de verkar fara med osanning. De ska t.ex. ha lämnat olika tjänstgöringscheman till Kommunal och till de anställda.

För Vänsterpartiet står det helt klart att allt inte står rätt till. Därför lyfte vi ett extraärende på dagens kommunstyrelsemöte. Vi vill att kommunstyrelsen ska göra en fördjupad uppföljning av LOV-företagen. Endast så kan vi vara säkra på att de följer avtal och lagar. På grund av många ärenden på dagordningen hann mötet inte behandla vårt ärende, men vi fortsätter naturligtvis kampen för en bättre hemtjänst.

Om det visar sig att något företag bryter mot avtalet så menar Vänsterpartiet att avtalet genast ska brytas och att kommunen ska överta hemtjänsten i egen regi.