Grattis till 4,8 miljoner

Vänsterpartiet i Nordanstig välkomnar de extrapengar som kommunen får tack vare att vi tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna i riksdagen förhandlat fram de extra miljarderna till kommunerna och regionerna.

Alla reformer och tillskott som drar den politiska arenan åt vänster är välkomna eftersom det skapar mer medmänsklighet och solidaritet i vårt samhälle. På grund av riksdagens januariavtal förra året har exempelvis värnskatten avskaffats – en statlig skatt på högre inkomst som förstärkt statskassan sedan 1995. Nu får de redan högavlönade och rika mer pengar samtidigt som vi ser att välfärden urholkas.

Vi hör nu kritiska röster om att miljarderna bara är en engångssatsning och enbart täpper till hål i kommunernas och regionernas budget. Vi ser ingen anledning till att satsningen på välfärden inte skulle kunna vara lika stor i framtiden också. Det handlar om politiska reformer och som parti och regering går det alltid att satsa mer på välfärden istället för privatiseringar och nedskärningar.

Hålen inom den offentliga sektorns ekonomi är stora och djupa. Dessa pengar kan ge lite lindring, men om inte den förda skattepolitiken förändras i grunden så kommer välfärden urholkas helt.

Vi föreslår dock att pengarna ska användas till flera olika, mindre, verksamheter. Verksamheter som vi ser att det finns ett behov av, men som ofta får stryka på foten när kommunen ska spara.

Vänsterpartiet vill därför föreslå minoritetsstyret i Nordanstig (S och C) att de 4,8 miljonerna används till detta:

• 3 miljoner kronor till skola och förskola för att möjliggöra ökad bemanning
  • 500 tusen kronor för att utveckla kommunala trädgårdar för de skolor, förskolor och äldreboenden som är intresserade
  • 500 tusen kronor i tillskott till kommunens visions- och projektbidrag
  • 400 tusen kronor för att starta upp Sportoteksverksamheten (i enlighet med Vänsterpartiets motion som bifölls av kommunfullmäktige 2019)
  • 300 tusen kronor för att stödja kulturen och kulturföretagarna i Nordanstig och
  • 100 tusen kronor till klimat- och miljöberedningen.

Detta förslag har vi lyft i kommunstyrelsen och vår förhoppning är att även den sittande politiska ledningen ska se möjligheterna i vårt förslag.

Kontakta oss gärna om du vill veta mer!

Petra Modée, gruppledare, 073-271 17 07, [email protected]