Vänsterpartiet och småföretagarna

Petter Bykvist skrev en insändare som publicerades i HT. Här kan du läsa insändaren i sin helhet:

För några veckor sedan deltog jag i en diskussion på Facebook där en lokalt engagerad centerpartist skrev att Vänsterpartiet hatar småföretagare. Det här gjorde mig upprörd, eftersom jag menar att det är helt fel, skriver Petter Bykvist, kandidat till kommunfullmäktige för Vänsterpartiet i Nordanstig.
Jag är också trött på att denna syn verkar finnas hos alltför många på alliansens kant. Det kan alltså vara dags för några förklarande ord.I en landsbygdskommun som Nordanstig skapas jobb när engagemang, hårt arbete och nytänkande omsätts i nya varor och tjänster, väldigt många gånger i företag med mindre än 10 anställda. Vänsterpartiet vill lyfta fram dessa små och medelstora företag och skapa bästa möjliga förutsättningar för deras utveckling och välstånd. Det är en mycket viktig fråga för oss.

För små företag är sjuklöneansvaret betungande. Vänsterpartiet vill därför att företag med upp till tio anställda helt ska slippa betala 14 dagars sjuklön. Vi vill också att egenföretagare med godkänd F-skattsedel, ska ha samma rätt till socialförsäkringar och välfärd som alla anställda har.

Många små företag är jordbruksföretag, eller företag som förädlar det som jordbruken producerar. Vänsterpartiet ser en stor utvecklingsmöjlighet för lokal livsmedelsförädling och småskaligt mathantverk, speciellt i en landsbygdskommun som Nordanstig. Vi vill därför stödja denna utveckling. Vidare anser vi att en miljöanpassad upphandling i offentlig sektor skulle gynna lokalproducerade och ekologiska livsmedel och skapa fler jobb i kommunen.

Besöksnäringen är en växande bransch som ger jobb i Nordanstig. Landsbygdsturismen skapar långsiktiga arbetstillfällen och utvecklar den lokala miljön, vilket t.ex. ska beaktas vid planering av markanvändning, skogsbruk och infrastruktur. Nordanstig har redan gjort mycket, genom ett aktivt arbete med turismen, men Vänsterpartiet vill gå längre. Vi menar att besöksnäringen är helt beroende av lokalt engagerade småföretagare och entreprenörer och att kommunen ska göra allt för att hjälpa dessa.

Digital infrastruktur och modern kommunikationsteknik är avgörande för småföretagare som verkar på landsbygden. I Nordanstig vill därför Vänsterpartiet att utbyggnaden av fiberbundet bredband ska fortsätta och målet måste vara att alla kommunens invånare i förlängningen får tillgång till ett snabbt och säkert bredband. Om staten inte kan garantera detta, så måste kommunen göra det.

Slutligen vill Vänsterpartiet i Nordanstig även inrätta ett kommunalt företagshotell, där små- och egenföretagare kan få tillgång till funktionella kontors- och möteslokaler med moderna tekniska och kommunikativa möjligheter, samt stöd och hjälp från kommunens näringslivskontor.

Allt det här vill alltså Vänsterpartiet göra angående småföretagande. Jag och mitt parti är fullt på det klara med att en landsbygd eller ett Nordanstig utan småföretagare, väldigt snart inte är någon bygd alls. Utan småföretagande – ingen framtid!

Petter Bykvist
kandidat till Nordanstigs kommunfullmäktige