Finans

Vår budget föll

Nordanstig är en ovanlig kommun på många sätt. Här hör det till ovanligheten att oppositionen lägger fram ett eget budgetförslag, men egentligen är det ju det minsta som medborgarna/väljarna kan begära av sina respektive partier. För det är ju inte bara vart fjärde år som väljarna vill veta vad partierna tycker i olika frågor.

Att lägga en egen budget ger varje parti möjlighet att visa på vilka alternativa vägar som kommunen kunde tagit. Därför är det tråkigt att Vänsterpartiet var det ända parti som valt att lägga fram ett motförslag till majoriteten.mynt

Det märktes att det var ovanligt – vi fick mycket positiv respons – att oppositionen lägger ett eget budgetförslag. Både politiska motståndare, allmänhet som tjänstemän var positiva till att oppositionen kom med egna förslag. Och kanske beror förtjusningen i att majoritetens förslag inte var en särskilt spännande läsning. Förutom tjänstemännens torra genomgång av siffror och sådant som är planerat att genomföras för nästa år, fanns där inga politiska visioner, inga reformer, ingenting. Under rubriken politiska ambitioner och inriktningar fanns mest floskler, till intet förpliktigande.

Vänsterpartiet tycker att det är tråkigt att majoriteten så totalt verkar sakna politisk vilja. Eller är det kanske ett symptom på att samarbetet inte går så bra? Drar de så åt olika håll att det inte blir något kvar? I så fall är läget allvarligt för Nordanstig.

Tyvärr föll våra tilläggsyrkanden, trots moderaternas försöka att få fullmäktige att skicka dem vidare till kommunstyrelsen för utredning/beredning. Nu är frågan om vi ska skicka dem vidare ändå – nu som motioner – för Nordanstig behöver politisk nydaning.