Vänsterns budgetförslag

SkärmklippVänsterpartiet kommer lägga ett eget budgetförslag på nästa kommunfullmäktigemöte 9/11. Vårt budgetförslag bygger på tankar om folkhälsa och vi gör en rejäl satsning på skolan.

Bland annat höjer vi lärarlönerna mer än vad som finns utrymme för i majoritetens budget. Vi höjer också lärartätheten med målet att ha en lärartäthet på 7,5 lärare/100 elever.

I grunden bygger budgeten på samma ekonomiska förutsättningar som majoritetens budget, men då vi föreslår en skattehöjning med 30 öre har vi lite drygt 5 miljoner kronor att använda för satsningar för att utveckla kommunen.

Satsningarna handlar om (förutom skolsatsningen): näringslivsutveckling, fokus på biblioteken och demokratiutveckling samt miljöfrågorna.

Här finns hela vår budget. Ladda ner och läs.

Du gillar kanske också...

2 svar

1. Anita skriver:

30 öre?? Inte realistiskt idag…..om det inte kan minska underskottet.

2. Petra skriver:

Besparingskravet ligger kvar och ska genomföras, men samtidigt måste vi våga “gasa”. Hur ska vi annars få fler att vilja bosätta sig här? Vår budget lägger därför pengar i strategiska satsningar – som skolan, näringslivet och demokratin. Vi tror att det är viktiga komponenter för en framgångsrik kommun.

%d bloggare gillar detta: