Allmänt

Nu tar vi sommarlov

För någon månad tar vi sommarlov från det vardagliga kommunalpolitiska slitet.

trädunderifrån.jpgVi hoppas komma tillbaka i höst, fulla av energi och kanske med några utkast till motioner och interpellationer. Det finns mycket att göra och trots budgetbesparingarna som slår hårt mot alla; elever, föräldrar, brukare och personal så behöver vi göra dem för att ha resurser för satsningar i framtiden.

Nu följer någon månad utan vare sig möten eller sammanträden, men vi kommer förstås ändå att fundera över hur vi tillsammans kan göra Nordanstig till en bättre kommun att bo i.

Tankar som vi bär med oss i sommar är:

• vad kostar egentligen LOV i hemtjänsten? Ekonomiskt, samhällsekonomiskt och miljömässigt!
  • hur ska kollektivtrafiken i kommunen se ut i framtiden?
  • hur ska vi göra för att skapa en skola där barnen inte bara får fullständiga betyg, men lär sig för livet och får tillit till varandra?
  • behöver vi kanske bygga fler bostäder nära kollektivtrafiken istället för nära havet?
  • hur ska vi fånga upp kompetens och locka dem att stanna kvar i Nordanstig?
  • hur kan vi involvera medborgarna tidigare i de politiska processerna? kan medborgarbudget vara ett alternativ?
  • hur ska vi få alla att samåka – inte bara för miljön skull, utan för att det är så mycket trevligare att lära känna varandra?
  • varför har vi inte solceller på alla tak i Nordanstig?
  • varför lånar biblioteken inte ut annat än böcker? Konst t.ex. eller sporttillbehör? Eller en svensk?
  • varför ökar inte folkhälsan i Nordanstig?
  • varför involverar kommunen inte Kvinnojouren mer i sitt arbete?
  • hur ska vi öka personalens inflytande på sin arbetsplats? Vår motion om självstyrande grupper är bifallen, men än är det mycket jobb kvar att göra.

Med det önskar styrelsen en glad sommar.