Allmänt

Den nygamla feministiska vågen är här!

Det är kvinnor som har fått betala mest för alliansregeringens politik. Med osäkra jobb och med sämre hälsa. Vänsterpartiet presenterar kampanjen ”Den nya feministiska vågen” för att sätta de feministiska frågorna på dagordningen.

Här hittar du kampanjfilmen.

– Vi tänker se till att feminismen inte knuffas undan i valet 2014. Nu utmanar vi de andra partierna, säger Jonas Sjöstedt, partiordförande, Vänsterpartiet.

– Vi vet att jämställdhet är en fråga som brukar försvinna från den politiska debatten om man inte aktivt driver den. Vi har inte råd att vänta på att jämställdheten ska infinna sig i någon avlägsen framtid, säger Rossana Dinamarca, feministisk talesperson.

Några av frågorna som Vänsterpartiet kommer att driva i kampanjen är rätt till heltid, delad föräldraförsäkring och ett statligt grundstöd till kvinnojourerna. Och en bättre välfärd – i vänsterbudgeten finns mer än 40 miljarder kronor till välfärden.

Rossana Dinamarca är tydlig:

– Det går att lita på att Vänsterpartiet kommer driva de här frågorna hårdast av alla. Vill du se en förändring i den förda politiken är det vi som står för den.

– Kvinnor drabbas dubbelt när välfärden brister. Dels är det framför allt kvinnor som arbetar i vård, skola och omsorg, så arbetsvillkoren där är avgörande för hundratusentals kvinnor. Dels är det kvinnor som oavlönat får täcka upp när den offentliga välfärden inte räcker till. Därför är fungerande välfärd en så viktig feministisk fråga, säger Jonas Sjöstedt.