Allmänt

Gruppmöte 2010-10-12

Ikväll hade vi möte och vi utsåg Petra Modée till ombud för oss under distriktets valkonferens. Ersättare är Bosse Arnström.

Vi nominerar även:
Bosse Arnström som ledamot för Folkteatern;
Sven Bergström som nämndeman i hovrätten;
Petra Modée som nämndeman i kammarrätten;,
Bosse Arnström som nämndeman i länsrätten;
Petra Modée som ersättare i nämnden för tillväxt och regional utveckling och
Bosse Arnström som ledamot i patientnämnden.

Vi utvärderade också valet och vi tyckte alla att det var för lite ideologi som kom fram (som helhet i riket). Det rödgröna samarbetet var nog nödvändigt för att visa på ett reellt regeringsalternativ, möjligen hade Vänsterpartiet “vunnit” mer på att inte vara med i ett sådant samarbete, men att vänstersidan totalt hade förlorat mer.
Det har ju diskuterats om Vänsterpartiet skrämde bort många sosse-väljare, men vi tror snarare att det är socialdemokraternas högerpolitik som skrämt bort deras väljare.

På det lokala planet har vi haft två små annonser i vårt lokala annonsblad strax innan valet. Den ena annonsen säger: Gratis bussar, en utopi? Inte alls. Ett vallöfte.
Den andra säger: Utan din röst – ingen förändring
Under våren hade vi också två annonser: Ge inte upp! Du kan förändra politiken i Nordanstig
och: Bygg med oss Nu spikar vi den kommunala valplattformen

Vi har inte varit ute och kampanjat eller knackat dörr. Däremot har vi alla arbetat aktivt i de nätverk som vi har. Vi har varit mycket aktiva på HT:s insändarsida med många små insändare (lättlästa och snärtiga).
Vi har också medverkat i de debatter som varit i Nordanstig samt tagit tillfället att synas i HT (hemma hos-artikel, valmanifest-artikel samt video på webben). Det finns många vänsterväljare i Stocka-Ström som förut inte känt sig “hemma” hos oss (vi har inte haft någon representant därifrån) och socialdemokraterna har haft en mycket färgstark fullmäktigeledamot i Ulf Löfgren (som nu slutar).
Bosse Arnström, Stocka, har fått många personröster och vi har honom att tacka för det ökade stödet därifrån. Dessutom har många vänsterväljare från Hassela återkommit till oss. Vi tror att det beror på vårt ställningstagande i högstadieskolan där vi hela tiden poängterat att den bör ligga i Bergsjö så att Hasselabarnen får en rimlig väg till skolan.

Tack till alla som röstat på oss. Vi ska försöka att göra skillnad!

Petra Modée gm Jörgen Myhrman